Mindfulness training

Op 7 maart start ik een nieuwe training.

Acht donderdagavonden van 19.15u tot 21.45u in de sfeervolle yogastudio van Yoga Leerdam.

 

 Wil je geinformeerd worden wanneer de volgende trainingen starten? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief

Wat is mindfulness?

Mindfulness betekent letterlijk dat je je bewust bent van de huidige ervaring. Je kunt het woord ‘mindfulness’ vertalen met ‘opmerkzaamheid’ of ‘aandachtigheid’. Het tegenovergestelde van mindfulness, is leven op de automatische piloot. En dat doen we vaak: Terwijl we staan te koken, op het werk of tijdens het autorijden. Let maar eens op hoe vaak we op routine draaien terwijl ons denken bezig is met het verleden of de toekomst.

Gelukkig kennen we ook allemaal ervaringen van volledig aanwezig zijn. Van een zijn met het moment, in het hier en nu: een adembenemende zonsondergang, prachtige muziek of een andere intense ervaring. Onze geest is stil, we zijn een en al aandacht.

Intenser leven.

Waar je aandacht is, daar ben je. En daar komt Mindfulness om de hoek kijken. Mindfulness gaat over de kunst om aanwezig te zijn in het hier en nu waardoor je intenser leeft. Door vaker je aandacht te sturen, leer je afstand te nemen van de gedachten en het gepieker in je hoofd. Je kunt je beter concentreren, je ontspant gemakkelijker en de geest wordt rustiger.

Bewuste keuzes.

Door Mindful te leven, maak je bewust keuzes in plaats van automatisch te reageren. Je vangt zo stressprikkels eerder en beter op. Zo krijg je grip op de gedachtepatronen die tot somberheid en angst kunnen leiden. Je kunt beter je grenzen bewaken.

Effecten

De toepassing van Mindfulness neemt de laatste twee jaar flink toe. Dat is niet vreemd, want wetenschappelijk onderzoek toont aan dat de methode effect heeft. De kans dat bijvoorbeeld een depressie terugkomt, wordt door Mindfulness met maar liefst 50% verminderd. Dit komt, omdat je tijdens de 8 bijeenkomsten leert:

  • minder verstrikt te raken in pijn, moeheid, gedachten en gevoelens
  • lichamelijke signalen te erkennen en grenzen te respecteren
  • hoe je jezelf kunt ondersteunen
  • met humor en mildheid met jezelf om te gaan

Mindfulness kun je oefenen.

Mindfulness is een vaardigheid die je kunt oefenen. Dat gebeurt in 8 wekelijkse bijeenkomsten. Naast de bijeenkomsten is het de bedoeling dat je dagelijks een half uur tot 3 kwartier oefent. De oefeningen krijg je aangereikt en uitgelegd tijdens de bijeenkomsten. Je kunt kiezen voor een individuele of een groepstraining. Omdat ik naast mindfulnesstrainer ook lifecoach ben, is het tijdens de individuele sessies mogelijk om dieper op persoonlijke thema’s in te gaan. De individuele trainingen vinden plaats in mijn praktijk in Acquoy. 

De  Mindfulnestraining die ik geef  is op basis van  MBCT en  MBSR  (mindfulness based cognitive therapy en mindfulness based stress reduction).
Neem contact met me op indien je vragen hebt over eventuele vergoeding via je zorgverzekeraar.

Ja, ik meld me aan

beeldmerk grijs

 

Ervaringen mindfulness

"in een paar sessies leerde ik mezelf weer terugvinden"

'Tijdens mijn herstelperiode van een burn-out heb ik eerst de mindfulnesstraining bij Angelique gevolgd. Ik ging toen meteen anders tegen de burn-out aankijken, positiever. De lichamelijke klachten die ik had, waren een duidelijk signaal voor mij dat ik te ver was gegaan in mijn streven naar waardering van anderen en van mezelf. En nu was het moment om daar van te leren. Mindfulness heeft mij geleerd om minder aandacht te geven aan gedachten, maar meer te luisteren naar mijn gevoel. Dat gevoel had ik lange tijd te ver weggestopt.
Toen ik tijdens een cognitieve gedragstherapie bij een psycholoog merkte dat ik nog teveel nadacht en piekerde, wist ik meteen dat ik naar Angelique wilde. En dat is de beste stap geweest die ik had kunnen zetten. In een paar sessies leerde ik mezelf weer terugvinden! Ik ken mezelf nu beter dan ooit en ben blij met wie ik ben. Nu ik weer voel en weet wat ik wil in het leven, durf ik ook dingen te veranderen. Angelique heeft mij het vertrouwen in mezelf teruggegeven. Ik voelde me bij haar ontzettend op mijn gemak en durfde me daardoor open te stellen. Ze weet precies op de juiste momenten gerichte vragen te stellen of juist stil te luisteren. Ik heb bij haar kunnen huilen, maar ook zeker kunnen lachen. Uit een nare periode heb ik alleen maar positieve energie teruggekregen, dankzij Angelique en mezelf.'

- Dina

"De inzichten hebben mij geholpen om de stilte te vinden in mijn gedachten stroom. Zo fijn!"

“De Mindfulness-training bij Angelique heeft mij veel geleerd over mezelf. Leven in het moment en niet altijd met bezig zijn met wat we nog 'moeten' doen of wat we hadden 'moeten' doen. Na deze training met de juiste professionele benadering van Angelique kan ik dagelijks op de oefeningen terugvallen. Ook hebben de inzichten mij geholpen om de stilte te vinden in mijn gedachtestroom. Steeds meer blijven in het moment en dus gewoon er Zijn. Zo fijn! 

Nogmaals ontzettend bedankt hiervoor Angelique."

- Arlette

 "Ik kan de gebeurtienissen en de mensen om me heen veel meer accepteren zoals ze zijn"

Een collega vroeg me of een Mindfulness training misschien iets voor mij zou zijn omdat ik steeds maar weer vast liep op allerlei gebieden. Ik had te weinig rust in mijn hoofd en mijn lijf en dat wilde ik veranderen zodat ik gebeurtenissen en mensen beter zou accepteren zoals ze zijn. De training is een interessante combinatie van theorie en praktijk. Ik heb veel geleerd in deze 8 weken. Het verbaasde me hoe weinig ik kon voelen in mijn lichaam maar ook hoe snel dat veranderde. Zowel Angelique als de groep gaf me een veilig gevoel waardoor ik geleerd heb om de dingen te benoemen zoals ik ze voel of niet voel. Tijdens de oefeningen met aandacht voor je ademhaling heb ik geleerd hoe en waar ik dingen voel in mijn lichaam en dat wat ik voel oké is. Ik hoef het niet weg te stoppen of te negeren, het is er gewoon. Het is vreemd (en heel fijn!) om dan te merken dat gevoelens daardoor niet meer overheersend zijn waardoor je bewust kunt besluiten anders op situaties te reageren. De training heeft me geholpen om meer zelf te leven in plaats van me druk maken over wat anderen van mij vinden.

- Any -

"Mindfulness heeft mij geholpen om minder te piekeren"

Tijdens het herstellen van een burn-out werd mij geadviseerd een mindfulness training te gaan volgen. Dit heb ik (gelukkig) gedaan.

Het heeft mij geholpen om te accepteren dat niet alles leuk, aardig, prettig en gezellig hoeft te zijn. Dit is mij al wel 100x eerder verteld maar je kunt dat wel inzien en begrijpen, maar echt voelen is een ander verhaal. Op de mindfulness heb ik geleerd om vervelende gevoelens te accepteren door in mijn lichaam te voelen waar en hoe het voelt. En dit dan zonder oordeel te bekijken. Dit zorgt ervoor dat het minder zwaar weegt en ik niet alle negatieve dingen wegstop. Ook zorgt het ervoor dat je in vervelende situaties niet vanuit emotie handelt, maar meer bewuster (en dus vaak beter). Verder heb ik geleerd om minder te vechten tegen mijn burn-out en bijbehorende huilbuien te laten komen omdat dat energie is, die er toch uit moet. Door je aandacht te focussen op je ademhaling of lichaam, kom je dichter bij jezelf en kun je niet tegelijkertijd piekeren.

Angelique heeft tijdens de cursus aandacht voor iedereen en luistert goed, ze denkt goed na over wat je zegt. Ook houdt ze rekening met de verschillende behoeftes van iedereen. Ze heeft een warme persoonlijkheid, waardoor het heel veilig en prettig voelt

- Anita


Contact

Praktijk NovaVita

 Lingedijk 54
4151 EG  Acquoy 
(centraal gelegen tussen Utrecht en Den Bosch)

T 06 – 49 76 20 42
info@praktijknovavita.nl 

Copyright © 2018

Volg mij op: